Ofte stilte spørsmål

Snarveier til tema:
HPR-nummer
Fakturering og betaling

Hva er Behandlernettverk.no?

En registreringsside for deg som ønsker å motta nye behandlingsoppdrag for pasienter med helse-/ behandlingsforsikring hos våre samarbeidspartnere.

Ved å registrere deg blir du synlig for oss, og vi vil fortløpende kunne vurdere deg for nye behandlingsoppdrag ut fra lokasjon, kompetanse og tilgjengelighet.

Jeg finner ikke klinikken min?

For at klinikken skal vises i oversikten må den være registrert, og godkjent av minst én av våre samarbeidspartnere. Er du usikker på om klinikken er registrert bør du ta kontakt med den som er ansvarlig på klinikken.

Er det du som er ansvarlig? Se vår Registreringsveiledning.

Jeg har ikke HPR-nummer - hva gjør jeg?

For profesjoner som har helseautorisasjon krever vi HPR-nummer for at du skal kunne bli del av vårt nettverk. Hvis du er akupunktør, massør, naprapat eller osteopat kreves ikke dette ved registrering.

Jeg har HPR-nummer, men systemet gjenkjenner det ikke?

Registeret oppdateres ca. hver 3 måned. Hvis du nylig har fått din autorisasjon kan det derfor ta noe tid før du er tilgjengelig i vårt oppslag. Du må også ha gjennomført turnustjeneste og ha full autorisasjon før du kan registrere deg.

Opplever du problemer ved registrering av ditt HPR-nummer (som ikke er i konflikt med det ovennevnte), så vil vi gjerne høre fra deg for å kunne bistå med registrering. Meld feil via vårt kontaktskjema.

Hvordan sender jeg elektronisk faktura?

De fleste oppretter og sender dette direkte fra sitt journalsystem. Med ditt journalsystem som utgangspunkt slipper du å registrere timer eller tilleggsinformasjon manuelt på nett.

Våre samarbeidspartnere har krav om tilleggsinformasjon fra behandlingsoppdragene, noe som blir ivaretatt når fakturerer fra ditt journalsystem. Fakturerer du fra et tredjepartssystem kan det hende du må oppgi tilleggsopplysninger manuelt eller bruke en alternativ oppgjørsløsning.

Mer informasjon om elektronisk fakturering og kjente systemer finner du på denne siden: behandlernettverk.no/info/elektronisk-fakturering/

Hvordan får jeg betalt for oppdrag?

Våre samarbeidspartnere krever elektronisk faktura fra deg som leverandør. Når du sender faktura vil mottakeren følge betalingsopplysningene som er påført, som du enkelt følger opp med din bank.

Fakturerer du med KID og har integrasjon fra bank til ditt fakturasystem skal alt være ivaretatt. (De fleste som fakturerer med KID har en OCR-avtale med banken som sørger for at innbetalinger matches med fordringer i regnskapssystemet, og avstemming utføres automatisk.)

Fakturerer du uten KID vil betalingene merkes med ditt fakturanummer, og du må avstemme innbetalinger i banken din manuelt (se bankavstemming under).

Hva er bankavstemming?

Bankavstemming er noe du gjør for å kontrollere at regnskapet ditt stemmer med det som er registrert av betalinger i banken.

Les gjerne mer informasjon om bankavstemming her:
Altinn.no - Dokumentasjon av balansen (avstemminger)
Visma.no - Hva er bankavstemming?
Fiken.no - Bankavstemming

Hva er et aksesspunkt?

Et aksesspunkt sørger for at dine elektroniske dokumenter (f.eks. EHF-faktura) når rett mottaker digitalt, og at dokumentene inneholder alle nødvendige opplysninger. Enkelte aksesspunkt sørger også for validering og konvertering slik at kun godkjente dokumenter når mottakerens innboks/ system.

Alle systemer som produserer eller mottar elektronisk faktura har tilknytning til et aksesspunkt, enten integrert i systemet eller som en integrasjon hvor kunde må tegne egen avtale.

Sist oppdatert 18. februar 2020