Ofte stilte spørsmål

Snarveier til tema:
HPR-nummer
Online booking
Fakturering og betaling

Hva er Behandlernettverk.no?

En registreringsside for deg som ønsker å motta nye behandlingsoppdrag for pasienter med helse-/ behandlingsforsikring hos våre samarbeidspartnere.

Ved å registrere deg blir du synlig for oss, og vi vil fortløpende kunne vurdere deg for nye behandlingsoppdrag ut fra lokasjon, kompetanse og tilgjengelighet.

Jeg finner ikke klinikken min?

For at klinikken skal vises i oversikten må den være registrert, og godkjent av minst én av våre samarbeidspartnere. Er du usikker på om klinikken er registrert bør du ta kontakt med den som er ansvarlig på klinikken.

Er det du som er ansvarlig? Se vår Registreringsveiledning.

Jeg har ikke HPR-nummer - hva gjør jeg?

For profesjoner som har helseautorisasjon krever vi HPR-nummer for at du skal kunne bli del av vårt nettverk. Hvis du er akupunktør, massør, naprapat eller osteopat kreves ikke dette ved registrering.

Jeg har HPR-nummer, men systemet gjenkjenner det ikke?

Du må ha gjennomført turnustjeneste og ha full autorisasjon før du kan registrere deg. Vårt HPR-register oppdateres ca. hver 3 måned, hvor siste oppdatering inkluderte autorisasjoner t.o.m. 7. september 2020. Har du akkurat fått autorisasjon (eller den er datert etter vår siste oppdatering) må du dermed avvente til neste oppdatering før registrering.

Unntak: Jobber du på en klinikk som allerede har gyldig samarbeidsavtale med en av våre oppdragsgivere, har vi åpnet for at du kan ta i mot oppdrag til HPR-registeret vårt er oppdatert. Det er likevel viktig at du fullfører registreringen din så vi har korrekt informasjon mht. framtidige oppdrag og samarbeid.

Opplever du problemer ved registrering av ditt HPR-nummer (som ikke er i konflikt med det over, eller du har ventet mer enn 2 måneder) så vil vi gjerne høre fra deg for å kunne bistå med registrering. Meld feil via vårt kontaktskjema.

Online booking

Nettbasert timebestilling til ditt journalsystem lar oss trygt og enkelt få booket nye behandlingsoppdrag. Dette forenkler hverdagen for alle parter, og du som leverandør får bestillinger med alle nødvendige opplysninger inkludert.

Vi har allerede integrasjon med de mest brukte journalsystemene for fysikalske behandlere (og noen Psykologer):

Clinicbuddy
Extensor
HANO
PatientSky Clinic
Physica
ProMed
PsykBase

Online booking integrasjonen aktiveres via din systemleverandør
Det er din systemleverandør som gir oss tilgang til din eller klinikkens timeliste. Hvis du ikke har en integrasjon med oss fra før så må du melde inn en bestilling til din systemleverandør for å få den aktivert. Dette gjøres kun én gang for å få etablert integrasjonen, og når systemleverandøren bekrefter at alle nødvendige innstillinger er utført i ditt system får vi tilsendt nødvendige tilganger.

Bruker du et annet system eller ønsker hjelp med integrasjon?
Flere systemer er på vei, og de vil fortløpende bli annonsert i oversikten. Kontakt gjerne din systemleverandør og hør hvor langt de har kommet, eller tips oss om systemer vi burde snakke. Du når oss via vårt kontaktskjema.

Hvordan sende EHF-faktura?

De fleste oppretter og sender EHF-faktura direkte fra sitt journalsystem.
Med ditt journalsystem som utgangspunkt slipper du å registrere timer eller tilleggsinformasjon manuelt i andre løsninger.

Våre oppdragsgivere har krav om tilleggsinformasjon fra behandlingsoppdragene som utføres, noe som blir ivaretatt når du fakturerer fra ditt journalsystem. Fakturerer du fra et annet system kan det hende du må oppgi tilleggsopplysninger manuelt eller bruke en alternativ oppgjørsløsning.

Mer informasjon om korrekt EHF-fakturering og kjente systemer finner du på denne siden: behandlernettverk.no/info/elektronisk-fakturering/

Hvordan får jeg betalt for oppdrag?

Våre samarbeidspartnere krever elektronisk faktura fra deg som leverandør. Når du sender faktura vil mottakeren følge betalingsopplysningene som er påført, som du enkelt følger opp med din bank.

Fakturerer du med KID og har integrasjon fra bank til ditt fakturasystem skal alt være ivaretatt. (De fleste som fakturerer med KID har en OCR-avtale med banken som sørger for at innbetalinger matches med fordringer i regnskapssystemet, og avstemming utføres automatisk.)

Fakturerer du uten KID vil betalingene merkes med ditt fakturanummer, og du må avstemme innbetalinger i banken din manuelt (se bankavstemming under).

Hva er bankavstemming?

Bankavstemming er noe du gjør for å kontrollere at regnskapet ditt stemmer med det som er registrert av betalinger i banken.

Les gjerne mer informasjon om bankavstemming her:
Altinn.no - Dokumentasjon av balansen (avstemminger)
Visma.no - Hva er bankavstemming?
Fiken.no - Bankavstemming

Hva er et aksesspunkt?

Et aksesspunkt sørger for at dine elektroniske dokumenter (f.eks. EHF-faktura) når rett mottaker digitalt, og at dokumentene inneholder alle nødvendige opplysninger. Enkelte aksesspunkt sørger også for validering og konvertering slik at kun godkjente dokumenter når mottakerens innboks/ system.

Alle systemer som produserer eller mottar elektronisk faktura har tilknytning til et aksesspunkt, enten integrert i systemet eller som en integrasjon hvor kunde må tegne egen avtale.

Sist oppdatert 26. oktober 2020